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"Zonzonism"--WHAT???
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Chachou



Joined: 13 Mar 2006
Posts: 1742
Location: Neverland/NEW JERSEY

 PostPosted: Thu Mar 23, 2006 10:23 am    Post subject: "Zonzonism"--WHAT??? Reply with quote Back to top

Now the following is everything I've said and want to continue saying--an author after my own heart! Enjoy!

LES CANCERS DE LA SOCIETE HAITIENNE: Le Zonzonnisme

Au cours des années 90, j'ai côtoyé pas mal d'étrangers qui travaillaient en Haïti dans le cadre du rétablissement de l'ordre constitutionnel dans le pays. Ces étrangers, en majeur partie blancs, ne cessaient de vanter la beauté des femmes haïtiennes. Pour eux, jamais ils n'avaient touché à des peaux aussi douces et belles. Ces femmes aux yeux noirs et aux lèvres charnues étaient ensorcelantes, me disaient-ils, et leurs courbes de femme bien galbées leur inspiraient l'amour. A les entendre, les femmes haïtiennes étaient tout simplement canons et sensuelles.

Un jour nous avons décidé de nous rencontrer dans un restaurant à Pétion Ville pour diner, et là j'ai eu la chance de faire la connaissance de quelques unes de ces déesses qui avaient tant impressionné mes amis étrangers. Mon Dieu, ce que j'ai été déçue ! Je n'arrivais pas à en croire mes yeux. Elles étaient toutes des zonzons. Zonzon est une épithète Créole donnée aux filles (et non aux hommes) considérées comme laides, aux gouts vestimentaires peu recherchés, et dont les manières ne correspondent pas aux critères de la mentalité bourgeoise haïtienne. Les termes "k o k o rat" et "grizon" sont aussi des synonymes du mot zonzon mais mettent beaucoup plus l'accent sur la chevelure et laissent croire que les femmes aux cheveux courts ou tressés sont laides.


Sans être revenue de ma stupéfaction, nous nous sommes assis à une table au fond du restaurant et avons dicté au serveur nos commandes. L'atmosphère entre les filles et moi était très tendue et je me sentais très mal à l'aise en leur compagnie. Elles ne parlaient ni français, ni anglais et nous n'avions rien en commun. Le comble, leurs manières à table laissaient à désirer. Dans quoi me suis-je fourrée, me demandai-je. Pourtant, mes amis étrangers paraissaient tout à fait à leur aise. Ils ont passé toute la soirée à parler tant bien que mal un dialecte franco-créole ou anglo-créole et moi j'essayais de garder le sourire et de jouer à la fille polie.

De retour chez moi, je ne cessais de penser à mes amis étrangers. A leurs yeux, ces femmes étaient des déesses mais pour moi elles n'étaient que des zonzons avec qui je ne voulais avoir aucune relation, voire les inclure au nombre de mes connaissances. Mais pourquoi cette énorme différence entre ces étrangers et moi? Pourquoi ce sentiment de gêne en compagnie de ces filles? Pourtant nous étions à peu près du même âge ... Tant de questions qui me cassaient la tête et auxquelles je n'arrivais pas répondre. Tout s'est éclairci un samedi et j'ai crié comme Archimède, « eureka, eureka ! »

Le samedi à Port-au-Prince, j'aimais me rendre à Pétion Ville pour faire mes courses et m'acheter des livres ou des magazines à la librairie Astérix. Un jour, en sortant de la librairie, une fille qui achetait des fruits non loin de ma voiture a retenu mon attention. Elle était le portrait typique de ce que nous appelons k o k o rat. J'ai ouvert la portière de ma voiture et me suis assise derrière le volant sans la quitter des yeux. Elle était de taille moyenne et devrait faire 1m 60. Ces cheveux courts étaient coiffés en arrière et retenus par des pinces de couleur noir et un élastique rouge. Elle n'était ni mince ni maigre et portait

une paire de jeans qui épousait ses courbes parfaites et ne laissait rien a l'imagination. Ses fesses étaient bien redondantes et n'avaient rien à envier à Beyonce. Sa camisole rouge moulante laissait entrevoir la naissance de petits seins très fermes et un ventre un peu arrondi. A voir la différence qui existait entre la couleur de son cou et celle de son visage, il était évident qu'elle utilisait un produit éclaircissant. Son visage démaquillé affichait des traits bien définis. Franchement, elle n'était pas d'une grande beauté mais elle était loin d'être vilaine.

Cette fille qui se tenait devant la marchande de fruit devait avoir environ 24 ans. A mon avis, elle était beaucoup plus jolie que nombre de mes connaissances. Rien qu'à la voir, j'ai su que nous n'étions pas de la même classe sociale. Il lui manquait l'éducation, la formation, et un je-ne-sais-quoi que seul les Haïtiens du terroir peuvent discerner. Soudainement, j'étais envahie par une vague de questions. Pourquoi ai-je ce sentiment de supériorité vis-à-vis d'elle? Pourquoi ai-je tant d'atouts en main et elle si peu? Pourquoi la société haïtienne m'a-t-elle appris à mépriser les pauvres et les faibles? Pourquoi les femmes à la peau d'ébène sont souvent perçues comme inférieures a la mulâtresse, grimelle, et griffe dans un pays ou plus de 90% de la population est de couleur noire. Pourquoi à l'école, sans savoir pourquoi, les filles à peau claire et de parents aisés ont toujours été les favorites des professeurs et des religieuses qu'elles soient brillantes ou pas. Pourquoi ne qualifie-t-on jamais une mulâtresse de zonzon même si elle est peu belle physiquement, dépourvue de bonnes manières et de goût vestimentaire ? Pourquoi ...? Pourquoi tant d'acharnement et de négativité à l'égard des enfants de "Soyèt?"

J'ai découvert que la pauvreté est un sujet bien délicat et complexe. Beaucoup d'entre nous ont opté d'ignorer l'existence de cette réalité dans notre pays, car admettre qu'elle existe voudrait aussi dire que nous devrions chercher un remède a ce mal qui ronge Haïti. Par conséquent, nous choisissons la solution la plus facile--celle de condamner le pauvre au lieu de condamner le système qui le produit. Nous disons "ah! Li se yon zonzon," "li se yon k o k o rat," "Li se yon malerez." Pourtant, si nous voulons être francs, les étiquettes péjoratives et discriminatoires n'ont jamais aidé à résoudre les maux de notre pays. Au contraire, elles se transforment en cancers qui ensuite se métastasent à tous les niveaux de notre société.

Tout ceci n'est pas pour pointer du doigt la classe favorisée et les gens à peau claire d'Haïti. Qu'on soit riche ou pauvre, brun ou mulâtre nous sommes tous des Haïtiens. Si nous voulons reconstruire Haïti, nous devons crever les abcès qui rongent notre pays et nous débarrasser de nos mentalités erronées. Il est temps de nous dépouiller des complexes de supériorité et du snobisme qui nous empêchent d'avancer et de tendre la main a ceux qui ont tant

besoin de nous. Il est tant que nous comprenions que faire partie de la classe favorisée en Haïti est une exception et non pas une généralité. Vous et moi qui avions eu la chance de recevoir une éducation scolaire et universitaire solide et d'évoluer dans un milieu social propice à l'épanouissement et le développement individuel avons un devoir envers ceux qui n'ont pas eu ces privilèges. Celui de les relever et non de les rabaisser; de les aider et non pas de les mépriser.

Dans un pays où l'état est en dérive, où il n'y a aucun système de bien être social, où le chômage fait ravage, comment ose-t-on? Et comment osais-je traiter nos femmes et nos filles de la classe défavorisée de zonzon, korarat, et grizon. C'est vrai qu'elles ne répondent pas aux critères de beauté Européenne, c'est vrai qu'elles ne maitrisent pas la langue de Voltaire; c'est encore vrai qu'elles ne connaissent pas les règles de bienséance. Mais est-ce vraiment leur faute? Devrions-nous augmenter leurs misères en les stigmatisant et les marginaliser encore plus? La pauvrete n'était-elle pas déjà une lourde croix à porter? De plus, depuis quand les Européens avaient l'exclusivité en matière de beauté? Nous sommes un peuple dont la culture est aussi Française qu'Africaine. De ce fait, mépriser ce qui est de l'Afrique serait aussi mépriser qui nous sommes, car il n'y aurait pas d'Haïtiens (comme nous les connaissons

aujourd'hui) sans la Traite des Noirs. Cette hybridité qui fait partie de notre identité de peuple est une force culturelle qui demande à être exploitée et une richesse à protéger.

Il m'a fallu des étrangers blancs pour apprécier la beauté des différentes femmes de mon pays. Par moment, mes préjuges voudraient reprendre le dessus et altérer ma vision, mais je les domine par les forces de la connaissance. Aujourd'hui nous sommes à un tournant de notre

vie de peuple où, pour vivre et développer notre pays, nous devons éradiquer les cancers qui rongent notre société. Alors, embrassons la diversité de notre culture, embrassons la diversité démographique de notre pays, embrassons l'Haïtien!

Suze François, Fayetteville, Arkansas.
4 février 2006
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Peace,
Chachou

"The Brightest Future will always be based on a forgotten past, you can't go on well in life until you let go of your past failures and heartaches." Anonymous
 
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konpadiva



Joined: 11 Mar 2006
Posts: 145
Location: Florida

 PostPosted: Thu Mar 23, 2006 11:04 am    Post subject: Reply with quote Back to top

Chachou thank you for putting the article up. However, there are some of us that don't have a strong French comprehension. So, I took the liberty to provide a translation from a site that I use(it may not be precise, but it is close)...

THE CANCERS OF THE SOCIETY HAITIENNE: The Zonzonnisme

During the years 90, I mixed with not poorly foreigners that worked in Haïti in the framework of the restoration of the constitutional order in the country. These foreigners, in major white party, did not stop praising the beauty of the Haitian women. For them, never they had not touched on so soft and beautiful skins. These women to the black eyes and to the fleshy lips were bewitching, me did they say, and their bends of well curved women inspired them love. To hear them, the Haitian women were all simply canons and sensual.

A day decided us to meet us in a restaurant to Pétion City for diner, and there I had the luck to make the acquaintance some an of these goddesses that so had impressed my foreign friends. My God, this that I was disappointed! I did not arrive to some to believe my eyes. They were all of the zonzons. Zonzon a Creole attribute gave to the girls (and no to the men) considered as ugly, to the gouts vestimentaires not very in demands, and of which the manners do not correspond to the criteria of the Haitian bourgeois mentality. The terms "k o k o rat" and "grizon" are also synonymes of the word zonzon but put a lot more the accent on the hair and leave to believe than the women to the short or braided hair are ugly.

Without having returned from my stupefaction, we sat to a table at the far end of the restaurant and dictated to the waiter our orders. The atmosphere between the girls and me was very stretched and I felt very poorly comfortable in their company. They did not speak or French, or English and we had not nothing in common. The height, their manners to table left something to be desired. In what me am stuck I, me I demandai-je. Nevertheless, my foreign friends appeared completely to their comfort. They passed the whole evening to speak so although poorly a creole French dialect or anglo-créole and me I tried to keep to smile it and to play girl polite.

Of return at my place, I did not stop thinking about my foreign friends. To their eyes, these women were goddesses but for me they were only zonzons with that I did not want to have no relation, indeed to include them to the number of my knowledge. But why this huge difference between these foreigners and me? Why this discomfort feeling in company of these girls? Nevertheless we were almost same age... So many questions that broke me the head and to which ones I did not arrive to reply. All clarifyed itself a Saturday and I screamed as Archimède, « eureka, eureka! »

The Saturday to Lay-to the-Prince, I liked to return to Pétion City to go shopping and to buy to me books or magazines to the bookstore Astérix. A day, while going out of the bookstore, a girl that bought fruit not far from my car kept my attention. She was the typical portrait of this that we call k o k o rat. I opened the car door of my car and sat me behind the flying one without leaving it eyes. She had the ability average and should do 1M 60. These short hair were groomed behind and withheld by color pairs of pliers black and a red rubber band. She did not be or thin or lean and carried

A pair of john that married its perfect bends and did not leave nothing has the imagination. Its buttocks were well redundant and had not nothing to envy to Beyonce. His skin-tight red camisole left to glimpse the birth of small breasts very close and an a little round stomach. To see the difference that existed between the color of his neck and the one of his face, it was evident that she used a product clarifying. His face removed makeup from posted traits well define. Frank, she did not be any a big beauty but she was far from being ugly.

This girl that held itself in front of bargains over it fruit had to have about 24 years. In my opinion, she was a lot prettier one than number of my knowledge. Nothing that to see it, I knew that we did not be even social class. It lacked him the education, the formation, and a je-ne-sais-quoi that alone the Haitian ones of the terroir can discern. Suddenly, I was invaded by a wave of questions. Why do I have this superiority feeling with respect to her? Why do I have so many trumps in hand and she if little? Why the Haitian corporation m'a-t-elle learn to despise the poor ones and the weak ones? Why the women to the ébène skin often are perceived as inferior has the mulâtresse, grimelle, and claws in a country or more than 90% of the population is black color. Why to the school, without knowing why, the girls to clear skin and of easy parents always were the favorite ones of the professors and religious that they be brilliant or not. Why does not qualify-t-one never a mulâtresse of very zonzon if she is not very beautiful physiquement, lacking in good manners and of taste vestimentaire? Why...? Why so many determination and of negativity with regard to the children of "Soyèt?"
I discovered that poverty is a well delicate and complex subject. A lot of chose us to be unaware of the existence of this reality in our country, for to admit that she exists would want also to say as we should look for a remedy has this evil that gnaws Haïti. Consequently, we choose the solution more easy-the one to condemn the poor one instead of condemning the system that the product. We say "ah! Secure itself yon zonzon," "secure itself yon k o k o rat," "Secure itself yon malerez." Nevertheless, if we want to be frank, the pejorative and discriminatory labels never helped to resolve the evil of our country. To the opposite, they transform themselves in cancers that next itself métastasent to all the levels of our corporation.

All this is not to point finger classifies it favored and the people to clear skin of haïti. What be one rich or poor, brown or mulatto we are all of the Haitian ones. If we want to rebuild Haïti, we must burst the abscesses that gnaw our country and we to rid of our erroneous mentalities. It is times to strip us superiority complexes and snobisme that we prevent in advance and to stretch the hand has those that have so

Need of us. It is so as we understood that to be part of the favored class in Haïti is an exception and not a generality. You and me that had had the luck to receive a school education and solid university and to evolve in a social environment propice to blooming and the individual development let us have a duty towards those that had not these privileges. The one to raise them and no to belittle them; to help them and not to despise them.

In a country where the state is some diverts, where there is not any well being system social, where the unemployment does ravages, how dares-t-one? And how did I dare to treat our women and our girls of the disadvantaged class of zonzon, korarat, and grizon. It is true that they not

Reply not to the beauty criteria European, it is true that they not maitrisent the language of Voltaire; this is again true that they do not know the propriety rules. But is this really their fault? Should we increase their miseries while stigmatizing them and to marginalize them again more? The pitiful one not she already was a heavy cross to carry? Of more, since when the Europeans had the exclusivity rights regarding beauty? We are a people of which the culture is as French as African. Therefore, despise this that is Africa would be also to despise that we are, for there would be not of Haitian ones (as we know them

Today) without the Draft of the Black ones. This hybridité that is part of our people identity is a cultural force that asks to be exploited and a wealth to protect.

It is necessary for me white foreigners to appreciate the beauty of the different women of my country. By moment, my prejudices would want to resume the over and impair my vision, but I dominate them by the forces of the knowledge. Today we are at a turn of our

People life where, to live and develop our country, we have éradiquer the cancers that gnaw our corporation. Then, kiss the variety of our culture, kiss the demographic variety of our country, kiss the Haitian one!

Suze François, Fayetteville, Arkansas. February 4 2006
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PhizUniq



Joined: 11 Mar 2006
Posts: 5770
Location: HAITI

 PostPosted: Thu Mar 23, 2006 11:24 am    Post subject: Reply with quote Back to top

I received this (the French one) in my e-mail yesterday. I didn't know there was also an English version.

Actually, it is not something we don't know. We know it, but we choose to ignore it. Or maybe others haven't realized it. That name-calling, class-ranking term is frequently used by many of us.

I like how she wrote this.
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konpaconvert



Joined: 13 Mar 2006
Posts: 7440
Location: FORT LAUDERDALE

 PostPosted: Thu Mar 23, 2006 12:21 pm    Post subject: Reply with quote Back to top

Wow....this is really good..


BTW Konpadiva, would you be so kind to send me the link for that translation website.
 
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salime



Joined: 12 Mar 2006
Posts: 1253
Location: MA

 PostPosted: Thu Mar 23, 2006 1:40 pm    Post subject: Reply with quote Back to top

Thanks Chachou for sharing, interesting article!
 
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FUNKY



Joined: 11 Mar 2006
Posts: 27830
Location: Body: Montréal..Mind: Haiti chérie

 PostPosted: Thu Mar 23, 2006 2:36 pm    Post subject: Reply with quote Back to top

o o bon bagay wi la...thanks for sharing chachou Wink
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dschaeff03



Joined: 13 Mar 2006
Posts: 72
Location: Albany, NY

 PostPosted: Fri Mar 24, 2006 1:09 pm    Post subject: Reply with quote Back to top

Is k o k o rat, zonzon are synonymous of what commonly callled ghetto chicks in America? Secondly is it solely based on a behavioral pattern or just an opprobrious way of demeaning black women?
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Lola



Joined: 12 Mar 2006
Posts: 146
Location: New York, NY

 PostPosted: Fri Mar 24, 2006 2:31 pm    Post subject: Reply with quote Back to top

k o k o rat and zonzon have been used to describe both men and women.
Whenever I hear someone use the terms...I look at them twice, sometimes three times.

Usually, as with all derogatory words used to refer to people, it is used as a generalization based on assumptions and the user usually suffers from delusions of self-importance and grandeur.

Mwen rayhi tende Ayisiens k'ap reller lot Ayisiens by the same name etranger (sak gen prejuge) ap rele nou TOUTE!!!
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"A man never discloses his character so clearly as when he describes another's"
JP Richter
 
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dschaeff03



Joined: 13 Mar 2006
Posts: 72
Location: Albany, NY

 PostPosted: Fri Mar 24, 2006 2:54 pm    Post subject: Reply with quote Back to top

Thanks Lola
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knowzy



Joined: 13 Mar 2006
Posts: 654
Location: west palm

 PostPosted: Thu May 18, 2006 5:20 am    Post subject: Reply with quote Back to top

Thiz iz an £ndl£ss probl£m in our countrÿ
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laissé konpa roulé
 
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